Stefanie Krause, Bhumi Hitesh Panchal, Nikhil Ubhe
Harz University of Applied Sciences, Germany
This research investigates the impact of Generative AI (GAI) technologies, such as ChatGPT, on higher education. It employs a mixed-methods approach that includes online surveys and scenario analysis to explore the benefits, drawbacks, and potential changes brought about by this new technology.
New technologies have continuously transformed traditional teaching methods, necessitating ongoing adaptation in the education system.
Large Language Models (LLMs) like Generative Pre-Trained Transformers (GPT) have advanced to produce human-like content.
ChatGPT has gained widespread popularity for its ability to answer questions and perform complex tasks.
Some universities have banned ChatGPT in exams, while others see it as an opportunity to be integrated into education.
What are the potential benefits and disadvantages for students using GAI in their studies?
What impacts might GAI have on higher education institutions (HEIs)?
A mixed-methods approach was used, combining online surveys and scenario analysis.
Surveys collected data from 130 students, with 115 having used ChatGPT.
Scenario analysis considered responsible usage and frequency of use.
Students use ChatGPT for research, idea generation, essay writing, exam preparation, and studying specific topics.
Most students find ChatGPT easy to use and beneficial for reducing workload and achieving academic goals.
Concerns exist regarding irresponsible use and potential cheating.
Four potential scenarios were created based on responsible use and frequency of GAI use.
Best-case scenario: Responsible and frequent use of GAI.
Worst-case scenario: Irresponsible and frequent use of GAI.
Recommendations include developing strict policies, updating curricula, and training educators to respond to changes brought by GAI.
GAI has the potential to transform education but requires careful management to prevent adverse effects.
HEIs should develop new policies and methods to effectively respond to the use of GAI.
This document provides valuable insights for researchers and policymakers to adapt and develop education in an era where AI technology plays a significant role.
Stefanie Krause, Bhumi Hitesh Panchal, Nikhil Ubhe
Harz University of Applied Sciences, Germany
งานวิจัยนี้ศึกษาผลกระทบของปัญญาประดิษฐ์แบบสร้างสรรค์ (Generative AI) เช่น ChatGPT ต่อการศึกษาระดับอุดมศึกษา โดยใช้วิธีการวิจัยเชิงผสมผสานที่ประกอบด้วยการสำรวจออนไลน์และการวิเคราะห์สถานการณ์เพื่อสำรวจประโยชน์ ข้อเสีย และการเปลี่ยนแปลงที่อาจเกิดขึ้นจากเทคโนโลยีใหม่นี้
เทคโนโลยีใหม่ๆ ได้เปลี่ยนแปลงวิธีการเรียนการสอนแบบดั้งเดิม ทำให้ระบบการศึกษามีการปรับตัวอย่างต่อเนื่อง
แบบจำลองภาษาขนาดใหญ่ (LLMs) เช่น Generative Pre-Trained Transformer (GPT) ได้พัฒนาให้สามารถสร้างเนื้อหาที่มีลักษณะใกล้เคียงกับมนุษย์ได้
ChatGPT ได้รับความนิยมอย่างแพร่หลายและมีศักยภาพในการตอบคำถามและทำงานต่างๆ ที่ซับซ้อนได้
มหาวิทยาลัยบางแห่งตัดสินใจห้ามใช้ ChatGPT ในการสอบ ขณะที่บางแห่งมองว่าเทคโนโลยีนี้ควรถูกปรับใช้ในการศึกษา
อะไรคือประโยชน์และข้อเสียที่อาจเกิดขึ้นสำหรับนักเรียนที่ใช้ GAI ในการศึกษา?
อะไรคือผลกระทบที่ GAI อาจมีต่อสถาบันการศึกษาระดับอุดมศึกษา (HEIs)?
ใช้วิธีการเชิงผสมผสาน โดยใช้การสำรวจออนไลน์และการวิเคราะห์สถานการณ์
การสำรวจรวบรวมข้อมูลจากนักศึกษา 130 คน โดย 115 คนเคยใช้ ChatGPT
วิเคราะห์สถานการณ์โดยพิจารณาจากการใช้งานที่รับผิดชอบและความถี่ในการใช้งาน
- นักศึกษาใช้ ChatGPT ในการค้นคว้า การสร้างไอเดีย การเขียนเรียงความ การเตรียมสอบ และการศึกษาหัวข้อเฉพาะ
- นักศึกษาส่วนใหญ่เห็นว่า ChatGPT ใช้งานง่ายและเป็นประโยชน์ในการลดภาระงานและบรรลุเป้าหมายทางการศึกษา
- อย่างไรก็ตาม มีความกังวลเกี่ยวกับการใช้ ChatGPT อย่างไม่รับผิดชอบและการโกงที่อาจเกิดขึ้น
สร้างสถานการณ์ที่เป็นไปได้ 4 แบบโดยพิจารณาจากการใช้ GAI อย่างรับผิดชอบและความถี่ในการใช้งาน
สถานการณ์ที่ดีที่สุด: ใช้ GAI อย่างรับผิดชอบและบ่อยครั้ง
สถานการณ์ที่เลวร้ายที่สุด: ใช้ GAI อย่างไม่รับผิดชอบและบ่อยครั้ง
ข้อเสนอแนะให้ HEIs พัฒนานโยบายที่เข้มงวด ปรับปรุงหลักสูตร และฝึกอบรมผู้สอนเพื่อตอบสนองต่อการเปลี่ยนแปลงที่เกิดจาก GAI
GAI มีศักยภาพในการเปลี่ยนแปลงการศึกษา แต่จำเป็นต้องมีการบริหารจัดการอย่างระมัดระวังเพื่อป้องกันผลกระทบที่ไม่พึงประสงค์
HEIs ควรพัฒนานโยบายและวิธีการใหม่ๆ เพื่อตอบสนองต่อการใช้ GAI อย่างมีประสิทธิภาพ
เอกสารนี้ให้ข้อมูลเชิงลึกที่เป็นประโยชน์สำหรับนักวิจัยและผู้กำหนดนโยบายในการปรับตัวและพัฒนาการศึกษาในยุคที่เทคโนโลยีปัญญาประดิษฐ์มีบทบาทสำคัญมากขึ้น