This study investigates the perceptions of educators and university students regarding the appropriate use of generative artificial intelligence (GenAI) in the writing process. The research surveyed 158 students and 68 teachers, presenting them with examples of GenAI output from ChatGPT for various writing tasks. The findings revealed minor disagreements between students and teachers on acceptable GenAI usage, highlighting a lack of preparedness for GenAI in classrooms and institutions. The study underscores the need for clear guidelines and professional development for educators on integrating GenAI into education.
Student and teacher perceptions: Both groups exhibited similar views on the appropriate use of GenAI in the writing process, generally agreeing or disagreeing across various divisions of use.
Differences in perceptions: Significant differences emerged between student and teacher perspectives on using GenAI for outlining, with students displaying greater acceptance of using GenAI output as a model or submitting it without disclosure.
Lack of preparedness: The study revealed a lack of preparedness for GenAI in educational contexts, both at the classroom and institutional level.
How can we develop effective guidelines and policies for the responsible integration of GenAI in education?
What are the most effective strategies for educating students and teachers about the ethical use of GenAI?
What role can institutions play in providing adequate support and professional development for educators on integrating GenAI into their teaching practices?
งานวิจัยนี้มุ่งศึกษาการรับรู้ของบุคลากรทางการศึกษาและนักศึกษามหาวิทยาลัยเกี่ยวกับการใช้ปัญญาประดิษฐ์เชิงสร้างสรรค์ (Generative Artificial Intelligence: GenAI) อย่างเหมาะสมในกระบวนการเขียน งานวิจัยทำการสำรวจความคิดเห็นของนักศึกษา 158 คนและครู 68 คน โดยนำเสนอตัวอย่างผลลัพธ์ที่ได้จากการใช้ GenAI ผ่านโปรแกรม ChatGPT สำหรับงานเขียนประเภทต่างๆ ผลการวิจัยเผยให้เห็นความเห็นที่แตกต่างกันเล็กน้อยระหว่างนักเรียนและครูเกี่ยวกับการใช้ GenAI อย่างยอมรับได้ ซึ่งชี้ให้เห็นถึงการขาดความพร้อมสำหรับการนำ GenAI มาใช้ในห้องเรียนและสถาบัน งานวิจัยเน้นย้ำถึงความจำเป็นในการจัดทำแนวทางที่ชัดเจนและการพัฒนาครูผู้สอนอย่างมืออาชีพในการบูรณาการ GenAI เข้าสู่ระบบการศึกษา
การรับรู้ของนักเรียนและครู: ทั้งสองกลุ่มแสดงมุมมองที่คล้ายคลึงกันเกี่ยวกับการใช้ GenAI อย่างเหมาะสมในกระบวนการเขียน โดยเห็นด้วยหรือไม่เห็นด้วยโดยทั่วไปในกรณีการใช้งานที่แบ่งแยกออกไป
ความแตกต่างในการรับรู้: พบความแตกต่างที่สำคัญระหว่างมุมมองของนักเรียนและครูเกี่ยวกับการใช้ GenAI สำหรับการเขียนเค้าโครงเรื่อง โดยนักเรียนแสดงความยอมรับต่อการใช้ผลลัพธ์ของ GenAI เป็นต้นแบบหรือส่งโดยไม่เปิดเผยแหล่งที่มา มากกว่า
การขาดความพร้อม: งานวิจัยเผยให้เห็นถึงการขาดความพร้อมสำหรับ GenAI ในบริบทการศึกษา ทั้งในระดับห้องเรียนและระดับสถาบัน
เราสามารถพัฒนาแนวทางและนโยบายที่มีประสิทธิภาพสำหรับการบูรณาการ GenAI อย่างรับผิดชอบในระบบการศึกษาได้อย่างไร?
กลยุทธ์ที่มีประสิทธิภาพที่สุดในการให้ความรู้แก่นักเรียนและครูเกี่ยวกับการใช้ GenAI อย่างมีจริยธรรมคืออะไร?
สถาบันสามารถมีบทบาทอย่างไรในการให้การสนับสนุนและพัฒนาครูผู้สอนอย่างเพียงพอ เพื่อบูรณาการ GenAI เข้าสู่แนวทางการสอน?