This research paper explores the impact of Generative Artificial Intelligence (GAI), specifically ChatGPT, on university students and Higher Education Institutions (HEIs). The study combines a survey with scenario analysis to assess potential benefits, drawbacks, and transformative changes. The findings suggest that while students find ChatGPT helpful for tasks like writing and research, irresponsible use can lead to significant challenges for HEIs.
Student Use and Perception: The study found that most students use ChatGPT for tasks like basic research, generating ideas, and writing assignments. Students perceive ChatGPT as a helpful tool for achieving academic goals but express concerns about its potential to facilitate cheating and produce inaccurate content.
Scenario Analysis: The study identified four scenarios based on the frequency and responsibility of students' GAI use: Transformation, Conversation, Survival, and Indifferent. The best-case scenario (Transformation) suggests responsible use leading to personalized learning and workload reduction for lecturers. The worst-case scenario (Survival) highlights the dangers of excessive, irresponsible use, potentially leading to academic dishonesty and a decline in critical thinking skills.
HEIs' Response: HEIs must adapt to the changing learning environment by developing policies to address academic integrity concerns, re-evaluating learning objectives, and upskilling lecturers.
งานวิจัยนี้ ศึกษาผลกระทบของปัญญาประดิษฐ์แบบสร้างสรรค์ (Generative Artificial Intelligence: GAI) โดยเฉพาะอย่างยิ่งโปรแกรม ChatGPT ต่อนักศึกษามหาวิทยาลัยและสถาบันอุดมศึกษา (Higher Education Institutions: HEIs) การศึกษานี้ใช้การผสมผสานระหว่างการสำรวจความคิดเห็นกับการวิเคราะห์สถานการณ์จำลอง เพื่อประเมินผลประโยชน์ จุดอ่อน และการเปลี่ยนแปลงเชิงปฏิรูปที่อาจเกิดขึ้น ผลการศึกษานี้ชี้ให้เห็นว่า แม้ว่านักศึกษาจะมองว่า ChatGPT เป็นเครื่องมือที่มีประโยชน์สำหรับงานด้านการค้นคว้าวิจัยเบื้องต้น การสร้างไอเดีย และการเขียนงาน แต่การใช้งานโดยไม่รับผิดชอบอาจก่อให้เกิดความท้าทายที่สำคัญต่อสถาบันอุดมศึกษา
การใช้และการรับรู้ของนักศึกษา: การศึกษานี้พบว่า นักศึกษานิยมใช้ ChatGPT สำหรับงานต่างๆ เช่น การค้นคว้าข้อมูลพื้นฐาน การสร้างไอเดีย และการเขียนงานมอบหมาย นักศึกษามองว่า ChatGPT เป็นเครื่องมือที่มีประโยชน์สำหรับการบรรลุเป้าหมายทางการศึกษา แต่ยังมีความกังวลเกี่ยวกับศักยภาพในการอำนวยความสะดวกในการคัดลอกผลงาน (cheating) และการสร้างเนื้อหาที่ไม่แม่นยำ
การวิเคราะห์สถานการณ์จำลอง: การศึกษานี้ระบุสถานการณ์จำลองสี่แบบ โดยพิจารณาจากความถี่และความรับผิดชอบในการใช้ GAI ของนักศึกษา ได้แก่ ยกระดับ (Transformation), สนทนา (Conversation), เอาตัวรอด (Survival) และเฉยเมย (Indifferent) สถานการณ์ที่ดีที่สุด (ยกระดับ) ชี้ให้เห็นถึงการใช้ GAI อย่างรับผิดชอบ นำไปสู่การเรียนรู้แบบปรับตามบุคคล (personalized learning) และช่วยลดภาระงานของอาจารย์ผู้สอน สถานการณ์ที่เลวร้ายที่สุด (เอาตัวรอด) เน้นถึงอันตรายจากการใช้ GAI มากเกินไปและไม่รับผิดชอบ ซึ่งอาจนำไปสู่การไม่ซื่อตรงทางวิชาการ (academic dishonesty) และทักษะการคิดวิเคราะห์ที่ลดลง
การตอบสนองของสถาบันอุดมศึกษา: สถาบันอุดมศึกษาจำเป็นต้องปรับตัวให้เข้ากับสภาพแวดล้อมการเรียนรู้ที่เปลี่ยนแปลงไป ด้วยการพัฒนാനโยบายเพื่อแก้ไขปัญหาเกี่ยวกับความซื่อตรงทางวิชาการ ประเมินเป้าหมายการเรียนรู้ใหม่ และพัฒนาทักษะของอาจารย์ผู้สอนให้ทันสมัย